Sunday, December 30, 2012

Rangkaian Sosial


Rangkaian sosial merupakan satu perkhidmatan yang menumpukan kepada pembinaan dan pengesahan rangkaian sosial dalam talian untuk satu komuniti yang berkongsi kegemaran dan aktiviti atau bagi mereka yang berminat dalam mengetahui kegemaran dan aktiviti orang lain. Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial adalah berasaskan web dan menawarkan pelbagai cara interaksi antara pengguna seperti perbualan dalam talian, bertukar pesanan, e-mel, video, perbualan suara, perkongsian fail, blog, kumpulan perbincangan dan sebagainya. Di antara perkhidmatan rangkaian sosial yang popular pada masa kini adalah MySpace, Bebo, Facebook dan Friendster.
Web 2.0 yang mengandungi pelbagai jenis alatan rangkaian sosial yang menyediakan kemungkinan untuk berkongsi dan membina pengetahuan. Proses pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan alatan rangkaian sosial menyediakan satu model pembelajaran dan juga penglibatan dalam masyarakat kepada pelajar. Menerusi penggunaan rangkaian sosial, pelajar mendapat keyakinan baru dan pengalaman perkembangan diri yang membolehkan mereka membina pengetahuan secara kreatif, terarah kendiri dan pembelajaran sepanjang hayat.

Bartlett-Bragg (2006) mendefinasikan rangkaian sosial sebagai ruang lingkup applikasi yang meluaskan kumpulan interaksi dan berkongsi ruang untuk berkolaborasi, hubungan sosial dan mengumpul pertukaran maklumat dalam persekitaran berasaskan web. Definisi ini memberi kefahaman tentang reka bentuk pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pelbagai alatan dan aktiviti yang tersedia melalui rangkaian sosial.

Boyd dan Ellison (2007) pula mendefinasikan rangkaian sosial sebagai perkhidmatan berasaskan web yang membenarkan individu-individu untuk:
i. Membina profil umum atau separa-umum dalam sistem terbatas.
ii. Menyatakan senarai pengguna lain dengan orang yang mereka berkongsi suatu hubungan.
iii. Melihat dan menjelajah senarai hubungan mereka dan yang dibuat oleh orang lain dalam
    system.


Kajian menunjukkan ramai pengguna laman rangkaian sosial berkomunikasi dengan orang yang telah sedia dikenali bagi mengekalkan persahabatan berbanding untuk mencari rakan baru (Boyd & Ellison, 2007). Secara demografi, majoriti pengguna Web 2.0 merupakan golongan muda. Kajian di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa pelajar yang sibuk dengan pelajaran sekalipun akan terlibat dengan rangkaian sosial seperti Facebook sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari (Pempek, et. al, 2010) Ini menunjukkan penggunaan rangkaian sosial telah diintegrasikan ke dalam kehidupan harian golongan muda di sana.

Berdasarkan dapatan kajian Batchelder (2010), penglibatan aktif dalam rangkaian sosial memberi makna kepada pelajar dari segi :

i. Membina keyakinan terhadap keupayaan untuk mencari apa yang diperlukan.
ii. Kebolehan sebenar dan perkembangan diri.
iii. Menyelesaikan masalah melalui komunikasi dengan orang lain.
iv. Menjalin hubungan dengan orang-orang yang telah dikenali.

Antara aktiviti pelajar dalam rangkaian sosial adalah menggabungkan maklumat-maklumat, tag dan mentadbir maklumat, mengurus dan menyimpan sumber maklumat, berkolaborasi dan mengawas proses untuk menyelesaian masalah secara khusus. Ini semua dapat dilakukan menerusi penggunaan alatan rangkaian sosial secara efektif (Batchelder , 2010).

Alatan Rangkaian Sosial

Terdapat banyak produk yang diklasifikasikan sebagai alatan rangkaian sosial. Jenis produk yang digunakan oleh pendidik dapat dikategorikan mengikut aktiviti produk berkaitan. Alatan rangkaian sosial adalah bersifat “baca/tulis”, yang memberikan perkhidmatan interaktif kepada pengguna dalam talian. Oleh itu, pengguna boleh mengawal data dan maklumat sendiri (Maloney, 2007). Teknologi ini menjadikan perkongsian isi kandungan dalam kalangan pengguna dan peserta menjadi lebih mudah berbanding masa dulu dan mengubah cara dokumen dicipta, digunakan, dikongsi dan disebarkan.

Alatan rangkaian sosial juga dilihat mempunyai peranan penting untuk mengubah proses pengajaran dan pembelajaran (Alexander & Levine, 2008). Alatan rangkaian sosial yang memberi perkhidmatan khusus dalam pendidikan termasuklah blog, mikroblog, wiki, social bookmarking, perkongsian media dan laman rangkaian sosial.

Integrasi Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Alatan Rangkaian Sosial

Teknologi web 2.0 adalah sebahagian daripada alatan terkini yang  mana guru dapat memanfaatkannya untuk merancang dan membantu pembelajaran pelajar. Memandangkan pengguna alatan rangkaian sosial terdiri daripada golongan muda, mereka pastinya telah mempunyai kepelbagaian pengalaman, kebiasaan, sikap dan pengharapan terhadap teknologi atas talian. Kebanyakan mereka menggunakan alatan tersebut di luar konteks bilik darjah dan bukan untuk tujuan pendidikan (Pempek, et. al, 2010). Oleh itu, para pendidik perlu menyesuaikan model pedagogi jika hendak menggunakan alatan rangkaian sosial untuk pengajaran dan pembelajaran supaya dapat disesuaikan dengan generasi pelajar baru ini.

Pengunaan Rangkaian Sosial dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran

Penggunaan alatan rangkaian sosial menyokong pembentukan pelajar kreatif dan kolektif. Pemikiran kreatif yang maju ke hadapan selalunya merupakan hasil daripada pengetahuan yang kolektif yang terbentuk melalui perkongsian idea dan pengetahuan antara individu-individu secara bebas bagi mendapatkan keputusan yang terbaik. Pengetahuan yang dikongsi secara kolektif ini terus berkembang dan berubah hasil pertanyaan dan penambahbaikan berterusan bersama-sama para penyumbangnya. Kreativiti, pemikiran aras tinggi dan pembinaan pengetahuan boleh digalakkan menerusi aplikasi, produksi dan penerbitan yang direka bentuk dengan baik (Nelson et. al, 2009).

Pembelajaran menjadi lebih bermakna apabila pelajar mencipta dan membina pengetahuan mereka sendiri. Menurut Batchelder (2010), aktiviti-aktiviti dalam rangkaian sosial menyediakan pelajar dengan proses aktif yang memberi makna signifikan kepada mereka. Pelajar dimotivasikan secara semulajadi melalui amalan pedagogi yang berkesan dan penggunaan teknologi. Internet dan alatan rangkaian sosial mampu memberi peluang kepada pelajar untuk mencari maklumat, mengumpul bahan mereka sendiri, berkomunikasi, membina makna, dan menilai hasil akhir. Pelajar dengan amalan pembelajaran terarah kendiri akan mewujudkan suasana pembelajaran aktif.

Integrasi alatan rangkaian sosial yang dimanfaatkan oleh guru yang berkemahiran akan dapat meningkatkan pembelajaran pelajar dan memudahkan pembangunan kemahiran sepanjang hayat seperti kolaborasi, pemikiran kreatif dan pembinaan pengetahuan. Ini bukan membawa maksud kemahiran penting tidak boleh diajar tanpa teknologi, namun kerjasama antara pelajar daripada pelbagai latar belakang akan menambahkan dan mendalamkan lagi pengalaman pelajar. Menurut Batchelder (2010), pengalaman dan aktiviti-aktiviti rangkaian sosial turut memberi pengetahuan baru kepada pelajar tentang sesuatu konsep berdasarkan aktiviti dan keinginan mencari maklumat yang berterusan

Penggunaan rangkaian sosial  berkesan dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran kerana ia merupakan cara terbaik untuk memanfaatkan nilai pendidikan dalam laman sosial. Ada pendidik telah membuat kajian di mana pelajar lebih suka berada di ruangan sembang (chat room), blog, dan sebagai nya untuk membuat tugasan serta ulangkaji. Aktiviti ini menarik minat pelajar, walaupun kepada pelajar yang jarang menghadiri kelas..Para guru  boleh memuat naik tugasan/bahan pengajaran untuk pelajar ke dalam laman sosial. Dengan ini, pelajar akan memberikan maklum balas tentang jawapan atau masalah yang mereka hadapi dalam menyelesaikan masalah serta merta. Pelajar  akan mendapat jawapan dari keraguan yang mereka hadapi dalam subjek tersebut terus menerusi dari guru nyata perlu menunggu dalam jangka masa yang lama.
Kerajaan perlu mengkaji semula dasar laman jaringan sosial ini. Masih banyak sekolah dan institusi pengajian masih melarang dan menyekat penggunaan Internet kerana bimbang akan pengaruh buruk yang dibawa dari Internet ke dalam pemikiran pelajar. Jadi, untuk menjadikan ia lebih mudah, nilai pendidikan perlu diterapkan dan jelas. Hal yang sama juga perlu diterapkan pada jaringan sosial. Dasar keselamatan masih penting supaya para pelajar tahu tentang  keselamatan yang perlu dititikberatkan ketika melayari Internet, tahu apa yang seharusnya mereka layari di Internet agar tidak menyimpang dari tujuan sebenarnya yang untuk menegak sesi ilmu pengetahuan .Para pengajar boleh menggunakan laman sosial tersebut untuk membincangkan isu-isu dalam pendidikan secara langsung dengan pelajarnya berhubung dengan subjek/kursus yang diajar. Dengan ini, dapat melahirkan pelajar yang berkemahiran menggunakan ICT dan laman sosial serta berdikari menyelesaikan masalah pembelajaran dan tugasan mereka.

Alat ICT yang selalu diguna untuk pembelajaran ialah komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan di dalam CD-ROM, cakera keras ataupun laman web. Istilah Computer Assisted Instruction (CAI) diguna untuk menggambarkan penggunaan komputer dalam P&P. Kemudiannya istilah Intelligent Computer Assisted Instruction atau Intelligent Tutoring System pula digunakan. Perubahan ini seiring dengan perkembangan yang berlaku dalam reka bentuk perisian pendidikan yang berciri kecerdasan. Ciri ini melahirkan perisian Rangkaian sosial pendidikan yang berupaya menyesuai maklumat yang disampai dengan kemampuan dan keperluan murid. Dengan perkembangan ICT, perisian kursus yang ada pada hari ini kebanyakannya berciri Rangkaian sosial multimedia. Secara umum, setiap
perisian pendidikan mengandung satu atau lebih daripada komponen berikut:

• mempersembahkan maklumat,
• membimbing,
• menyediakan/memberi latihan
• menilai pencapaian

Sebahagian besar perisian pendidikan yang diguna dalam pembelajaran   dibentuk berdasar kepada model Tradisional P&P, model transmisi, yang melihat guru sebagai penyampai maklumat utama dan murid sebagai penerima. Rangkaian sosial boleh di adaptasi dalam  pendidikan (Clack dan Sun, 1996). Bagimanapun, guru harus berhati-hati dalam melaksana pendekatan ini. Kesilapan dalam memberikan pertimbangan boleh:

• mengakibat pembaziran masa dan tenaga.
• menghalang penggunaan kemudahan ICT yang lebih produktif.
• menjurus ke arah penyalahgunaan kemudahan ICT.
• mengakibatkan lebih banyak ganguan dan masa yang lama diperlukan oleh murid untuk
  belajar sesuatu bidang ilmu.




Penggunaan Rangkaian sosial secara berfikrah, terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran:

      Berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran.
      Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai    keupayaan.
      Meningkatkan motivasi murid.
      Membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning) dan berkumpulan
      Membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi.
      Membolehkan murid mengumpul maklumat yang perlukan masa yang lama atau      terlalu mahal untuk diperoleh.
      Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar.
      Membolehkan murid mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu mahal,
          mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa.
      Meningkat daya kreativiti dan imaginasi murid.
      Memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.
      Meningkat kemahiran ICT.

Kelebihan Mengguna Rangkaian Sosial Untuk Pembelajaran adalah seperti :

• Memberi peluang kepada murid untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran
   masing-masing.
• Mendorong murid terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
• Memberi peluang kepada murid untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas.
• Memberi peluang kepada guru menerapkan teori pembelajaran moden seperti
  constructivism, multiple intelligence dan lain-lain.

Situasi ini turut mengambarkan pengoperasian teori pembelajaran sosio-budaya (socio-cultural learning) yang menyatakan budaya atau persekitaran sosial turut membantu pembelajaran – murid saling mempelajari dan membantu sesama mereka membangunkan kemahiran kognitif, metakognitif, bertutur (verbal) dan bekerjasama (Brown, 1994; Perkins, 1992; McInerney & McInerney, 1998) Dengan bantuan aplikasi-aplikasi ini, murid akan dapat memberikan tumpuan melakukan aktiviti pembelajaran yang autentik.

Kelebihan Mengguna Rangkaian Sosial Sebagai Alat Aplikasi ialah:

• Murid boleh memberikan tumpuan kepada melakukan aktiviti pembelajaran yang autentik.
• Guru boleh mengemuka masalah yang lebih mencabar minda murid.
• Murid dapat meningkat kecekapan dan ketepatan hasil pembelajaran
Masa kini terdapat banyak aplikasi pembelajaran rangkaian sosial yang boleh digunakan oleh guru-guru khusus untuk tujuan pembelajaran dan pengajaran bagi sesebuah kelas atau sekelompok murid terpilih. Terdapat ramai di kalangan guru-guru di Malaysia yang menggunakan peluang menggunakan aplikasi ini untuk tujuan P&P dan beberapa tujuan yang lain. Sebagai contohnya Edmodo yang mana membolehkan guru mewujudkan kelas maya bagi kelas-kelas yang diajarnya. Kelas maya ini memberi peluang kepada murid-murid untuk berkolaborasi bersama guru dan rakan-rakan mereka tidak kira masa dan di mana sahaja asalkan ada talian internet.
Ringkasnya jika aplikasi-aplikasi pembelajaran rangkaian sosial dapat digunakan sepenuhnya, maka ia merupakan satu alternatif yang sangat berkesan bagi proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu sudah menajdi lumrah semakin banyak peluang yang ada semakin banyak juga persoalan dibelakangnya. Melihat situasi kita di Malaysia, antara persoalan penting adalah kemudahan insfrastruktur seperti komputer yang mencukupi di sekolah, talian internet sama ada laju atau tidak dan juga jadual penggunaan makmal di sekolah. Perkara tersebut tidak menjadi persoalan jika murid-murid tidak mempunyai masalah menggunakan internet di luar sekolah seperti adanya internet di rumah dan mudah jika hendak ke kafe siber.
Antara persolan lagi adalah melihat kepada kepentingan penggunaan aplikasi itu sendiri. Jika seseorang guru itu sedar kepentingannya seperti memudahkan beliau menjalankan P&P walaupun tiada di sekolah maka dengan sendirinya aplikasi tersebut menjadi platform terbaik mengelakkan murid-murid ketinggalan dalam pelajaran. Di negara-negara maju, aplikasi-aplikasi ini telah lama didedahkan seawal sekolah rendah lagi yang mana anda boleh buat cariannya di youtube. Guru-guru perlu berganjak paradigma dan mencuba walaupun adanya kekangan. Jika tidak dapat menggunakan sepenuhnya namun cukup jika ia memberi peluang kepada murid-murid untuk merasai sedikit suasana lain dalam pembelajaran kerana arus teknologi semakin berkembang dan rasanya rugi jika persiakan peluang yang ada.
Berikut merupakan antara rangkaian sosial yang sering mendapat perhatian untuk P&P :
i.              Google Drive (https://drive.google.com)
ii.             Frog VLE  (http://frogasia.com)
iii.            Edmodo (www.edmodo.com)
iv.           Nicenet (www.nicenet.org)
v.            I Think (http://www.ithinkinc.com)
vi.            Google Groups (http://groups.google.com)
vii.          Einztein  (http://einztein.com/)
viii.         Busuu (http://www.busuu.com/)

Selaras dengan projek 1BestariNet yang menambahbaik prasarana ICT di mana  salah satunya lebar Jalur - Kelajuan (2mbps atau 4 mbps) , begitu banyak sekolah yang telah bertukar daripada schoolnet kepada YES. Berikutan itu KPM telah bergerak pantas dengan memperkenalkan VLE Frog sebuah aplikasi pembelajaran rangkaian sosial. Pada masa kini ia didedahkan kepada sekolah-sekolah yang telah menerima YES. VLE Frog jika  ia digunakan dengan maksimum oleh guru-guru maka P&P menjadi semakin mudah, menarik, cepat dan teratur. Contoh Penerapan Alatan Rangkaian Sosial dalam Pendidikan adalah seperti :

Facebook

Penggunaan Facebook dalam pengajaran dan pembelajaran adalah perkara baru dalam inovasi pendidikan di Malaysia. Sebagai pereka bentuk pendidikan di sekolah, guru boleh membina Facebook yang interaktif bagi membolehkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan lebih efektif dan fleksibel. Perhubungan dan komunikasi berkembang dengan pesat sejak Internet diperkenalkan di seluruh dunia. Perkembangan ini juga menyebabkan peningkatan populariti Social Network Services (SNS) atau yang lebih dikenali sebagai jaringan sosial. Jaringan sosial yang sangat popular pada masa ini ialah Facebook.

Facebook pada saat ini telah menarik minat berbagai kalangan tenaga pengajar untuk dimanfaatkan dalam komunikasi berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran secara online. Fenomena ini menarik, kerana pada awalnya Facebook sebagai salah satu jaringan sosial yang bertujuan sebagai tempat saling berinteraksi antara seorang individu dengan individu lain kemudian dilihat oleh sebagian para akademik sebagai peluang untuk dimanfaatkan bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran online.

Sebagai seorang guru, kita mestilah mempunyai pelbagai cara dan kreativiti untuk menarik minat pelajar untuk belajar. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan "Facebook" dan Twitter". Melalui laman sosial ini, pelajar akan lebih berminat untuk mencubanya. Tetapi guru hendaklah menetapkan syarat terlebih dahulu dengan mewajibkan semua pelajar mempunyai akaun "Facebook" dan "Twitter" terlebih dahulu. Kemudian, guru mewajibkan semua pelajar untuk menyertai segala perbincangan yang akan dimuat turun sepanjang aktiviti P&P dalam "Facebook" tersebut berlangsung. 

Kebanyakan guru memilih saluran komunikasi Facebook kerana melalui Facebook mudah untuk berkomunikasi dengan para pelajar. Guru boleh berkomunikasi dengan pelajar mereka pada bila-bila masa dan di mana-mana saja mereka berada selagi terdapat kemudahan Internet. Faedah yang paling ketara ialah bagi pelajar yang sukar untuk memberi idea atau bercakap semasa di dalam kelas atau makmal, maka melalui Facebook mereka akan mudah terangsang atau teruja untuk memberi idea sekiranya terdapat dikalangan pelajar-pelajar lain yang memberi komen mengenai sesuatu isu yang telah dibangkitkan oleh guru. Secara tidak langsung guru akan tahu sebenarnya semua pelajar mereka boleh berkomunikasi dengan baik.

Facebook juga sangat berfaedah bagi pelajar yang kurang faham semasa guru mengajar dalam kelas maka semasa diluar waktu kelas pelajar berkenaan boleh menggunakan saluran Facebook untuk meluahkan ketidakfahaman mereka dengan mendapat tindak balas dari pelajar lain atau guru berkenaan. Dengan adanya Facebook, komunikasi dapat dibuat dengan kos percuma atau rendah.


Blog

Blog merupakan tempat dimana penulis dapat menulis pengalaman sebenar beliau iaitu dengan cara memautkan rangkaian bersama blog setiap ahli kelas atau sesuatu bidang yang memudahkan lagi pengesanan. Melalui Blog, guru atau individu yang terlibat dapat memberikan maklum balas kepada para pelajar dengan cepat dan berkesan. Selain itu para pelajar juga berpeluang untuk mengemukakan idea atau pendapat mereka bersama dengan rakan sebaya untuk membina pengetahuan sendiri terutamanya bagi mengemaskini setiap maklumat baru contohnya kerja rumah atau tugasan.
Bukan itu sahaja, pelajar juga dapat menggunakan komen yang terdapat di dalam blog tersebut bagi  menggalakkan sikap saling  membantu antara para pelajar dalam penulisan mereka dan mendapatkan respon terhadap sesuatu soalan tanpa memberikan  jawapan yang sama.

Microblog

Komuniti bilik darjah, meneroka penulisan kolaboratif, respon pembaca, kolaborasi antara sekolah, negeri, pengurusan projek, menilai pendapat, tempat untuk metakognisi, seminar atau sebahagian persembahan atau bengkel, untuk rujukan atau penyelidikan, membimbing perbincangan kelas maya, mencipta pengalaman pembelajaran dan suatu Rangkaian Pembelajaran Personal (Personal Learning Network).
Ianya digunakan sebagai medium penyebaran bahan dan penerbitan guru, menempatkan sumber asal idea, petikan kata-kata, membenarkan maklum balas yang lebih fokus dan konkrit supaya pelajar menyaring pemikiran dan meningkatkan kemahiran mereka, menggalakkan hubungan professional, penyelidikan bukan formal, penceritaan, mendapatkan maklum balas terhadap idea serta mengemaskini sesuatu peristiwa.


Wiki

Digunakan ketika pelajar menjalankan dan melaksanakan sesuatu projek berkumpulan untuk kolaborasi idea dan menguruskan dokumen serta sumber-sumber daripada individu samada pelajar mahupun kumpulan. Juga berfungsi sebagai alat persembahan (e-portfolio), sebagai satu kumpulan projek penyelidikan bagi bidang tertentu, mengurus dokumen sekolah dan bilik darjah, digunakan sebagai edaran kolaboratif untuk pelajar dan bahan penulisan pelajar. Tempat untuk mencipta dan mengekalkan soalan berkala dalam bilik darjah sebagai perbincangan bilik darjah dan ruang debat, mengumpul sumber web, menyokong jawatankuasa dan sebagainya.







Perkongsian Foto/Slaid (Photo/Slide sharing)

Laman dimana berlaku perkongsian komen dan menambah catatan terhadap foto atau imej yang hendak digunakan dalam bilik darjah. Di sini, pelajar akan dapat dirangsang untuk menghasilkan penulisan dan kreativiti atau mencipta satu rangkaian persembahan  dengan menggunakan gambar foto. Hanya dengan menggunakan tag sahaja, pelajar akan dapat  mencari foto-foto tempat dan peristiwa yang berlaku di seluruh dunia untuk digunakan dalam bilik darjah. Setelah itu, pelajar akan dapat menghantar persembahan yang telah di buat kepada para penonton autentik bagi mendapatkan maklum balas dari seluruh dunia, berkongsi bahan perkembangan profesionalisme dan menjadikannya tersebar sedia di semua tempat, masa dan kepada sesiapa sahaja.


Perkongsian Video  (Video Sharing)

Guru atau para pelajar dapat membangunkan video perkembangan professional berdasarkan terma sendiri, mencipta video mata pelajaran tertentu dengan pelajar serta menggunakan laman perkongsian video untuk mencari video-video berkaitan isu semasa dan sebagainya.

Social Bookmarking

Mencipta satu set bahan sumber yang boleh dicapai pada mana-mana komputer yang dihubungkan dengan internet, mengendalikan penyelidikan dan berkongsi dengan rakan sebaya. Menjejak pengarang dan buku yang dikemaskini; kumpulan pelajar melaksanakan projek dalam bilik darjah berkongsi bookmark mereka; mengulas bookmark utuk membantu pelajar memilih bahan sumber berguna, menetapkan tag kumpulan untuk berkongsi sumber pendidikan

Laman Rangkaian Sosial  (Social Networking Sites)

Sokongan peristiwa dan pengekalan, sokongan pasukan dan komuniti, pengumpulan aplikasi media sosial, persekitaran pembelajaran peribadi.


         
Abbitt, J. T. (2009). Evaluating the implementation of a Social Bookmarking activity for an undergraduate course. Journal of Interactive Online Learning. 8, 1 ISSN: 1541-4914, Muat turun dari www.ncolr.org/jiol

Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80, Muat turun  daripada pangkalan data Science Direct.

Alexander, B. (2006). Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning. EDUCAUSE Review, March/April 2006, 33-44, Muat turun dari http://www.educause.edu/ir/library/pdf/erm0621.pdf

Bartlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: reframing practice to foster informal learning with social software. Muat turun pada daripada http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/Anne%20Bartlett-Bragg.pdf

Batchelder, C. W. (2010). Social software: Participants’ experience using social networking for learning (Doctoral dissertation, Capella University, 2010). ProQuest. (UMI No. 3398679).
Boyd, D. M., & Ellison, N.B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), Muat turun dari http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html

Chong, E. K. M. (2010). Using blogging to enhance the initiation of students into academic research. Computers & Education, 55, 798-807, Muat turun daripada pangkalan data Science Direct.

Ebner, M., Lienhardt, C., Rohs, M., & Meyer, I. (2010). Microblogs in higher education – A chance to facilitate informal and process-oriented learning?. Computers & Education, 55, 92–100, Muat turun daripada pangkalan data Science Direct.

Sadik, A. (2009). Improving pre-service teachers' visual literacy through flickr. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 91–100, , Muat turun daripada pangkalan data Science Direct.

Sendall, P., Ceccucci, W., & Peslak, A. (2008). Web 2.0 matters: An analysis of implementing Web 2.0 in the classroom. Information System Education Journal, 6(64), Muat turun daripada http://isedj.org/6/64

Simsek, O. (2010). The Effect of Weblog (blog) students’ writing performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 953–958, Muat turun daripada pangkalan data Science Direct.

No comments:

Post a Comment